Nudelns kärna: Billig mat för studenter och andra.


Bonuskort
15 maj 2008, 21:14
Filed under: Tips | Etiketter:

Hur många vuxenpoäng ger bonuskort? Ganska många tror jag…men det kan vara rätt praktiskt att få lite pengar tillbaka för att ha köpt mat och annat man behöver. Det brukar ofta också finnas extra rabatter för kortkunder. ICA, Coop och Hemköp har alla egna kort som jag jämför nedan. Willys eller Lidl har inget bonuskortsystem vad jag vet, men kommentera gärna om jag missat någon affärskedja (Willys webbplats kraschade just min webbläsare).

Alla tre bonuskorten har internettjänster för att kolla saldo och så vidare, men i övrigt kan det skilja ganska mycket mellan de olika butikskedjorna:

Coop
Pris: Verkar variera beroende på vilken konsumentförening man blir medlem i (det vill säga var man bor). 100kr i engångsavgift när man skaffar kortet verkar dock vara standard. Där jag bor är hälften av detta en insats som man sedan får tillbaka om/när man går ur – denna insats fylls också på av den årliga återbäringen man får.
Konto: Det går att sätta in pengar på kortet och räntan är för närvarande 3,75%.
Bonussystem: 1 poäng per krona du spenderar i Coops butiker, men även på KappAhl, Akademibokhandeln, Expert och Bokus. När du kommit upp i 5000 poäng får du en bonuscheck på 50 kr som även kan användas som procentrabatt (5% eller 10% beroende på affär). Handlar man för mer än 1200 kr per månad (alternativt gör fler än 12 inköp per månad) får man tidningen Mersmak. Bonuscheckar skickas ut månadsvis.
Fler tjänster: Erbjuder ett Visa-kort som ger en poäng per krona på alla köp (upp till 50.000 kr), var som helst. Årsavgiften för detta kort är 95 kr (första årsavgiften gratis om du ansöker före 31 augusti i år). Visa-kortet ger samma ränta på insatta pengar som på vanliga kortet.
Läs mer på Coop MedMera

Hemköp
Pris: Gratis
Konto: Det går inte att sätta in pengar på det vanliga kundkortet, utan det används bara för att registrera bonus.
Bonussystem: Hur mycket bonus du får beror på hur mycket du handlar. Just nu är beloppen 0,5% om du handlar för mellan 1 och 999 kr i månaden, 1% om du handlar för mellan 1000 och 2999 kr/månad, och 2% om du handlar för mer än 3000 kr/månad. Lägger du t ex 1500 kr på mat och annat på Hemköp under en månad så får du alltså tillbaka 15 kr. Bonuscheckar skickas ut fyra gånger per år.
Fler tjänster: Har även ett Visa-kort som ger 0,5% bonus på alla inköp, även utanför Hemköp alltså. Det ger också upp till 2% bonus på Hemköp, beroende på hur mycket du handlar. Visa-kortet har ingen årsavgift men däremot tillkommer aviavgift.
Läs mer på Hemköp

ICA
Pris: Gratis
Konto: Du kan sätta in pengar på kortet och räntan är för närvarande 2%.
Bonussystem: 1% i bonus på allt du handlar på ICA och Statoil. Bonuscheckar skickas ut månadsvis när du kommit upp i 2500 kronor eller mer (det vill säga har du handlat för 2500 kr får du en check på 25:-, för 5000 kr får du en check på 50:- osv). Tidningen Buffé skickas ut om du handlar för c:a 1000:- per månad.
Fler tjänster: Tre olika bankkort som du kan betala med även utanför ICA men som skiljer sig lite åt sinsemellan. Ett av dem, ICA Bankkort Plus, ger 0,5% bonus på allt du köper utanför ICA/Statoil. Dessa bankkort kostar 240 kr per år (men deras vanliga bankkort som är ett MasterCard är just nu gratis första året). Räntan om du sätter in pengar på dessa kort är just nu 3,80%. ICA Banken har också fonder, lån och andra banktjänster.
Läs mer på ICA

Själv har jag både ICA- och CoopMedMera-kort, men använder oftast ICA-kortet eftersom det är den affären som är närmast. Däremot tycker jag att Coop brukar ha bättre rabatter (vettig mat istället för flerpack skräpmat) och jag gillar att jag kan få MedMera-poäng när jag köper kurslitteratur eller andra böcker.

Har du något eller några bonuskort? Vad tycker du om det?

4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Hej!

Jag har nyligen skaffat ICA-kort och är mycket nöjd. Syftet med korten från deras sida är ju att uppmuntra till merköp, men så länge man inte ändrar sitt konsumtionsmönster är ju korten bara till fördel för en själv anser jag. Man får återbäring och dessutom bra rabatter.

Snart när jag får min examen och därmed inte längre har gratis internetbank osv ska jag flytta allt till ICA-banken. De har blivit bäst i test, billigare och många gånger bättre än storbankerna.

Kommentar av David

DN har precis testat betalkort och kommit fram till att Coops visakort är bäst bland matkedjornas. http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?a=770547

Kommentar av Andreas

Tack för tipset!

Kommentar av Fattig student

Har coop medmera eftersom coop ligger nära. Har nära till Willys också men det är oftast långa köer och väldigt trångt där. Sen har coop ett större utbud än willys. Men toapappret köper jag alltid på Willys…

Kommentar av Casha Upp




Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

