Nudelns kärna: Billig mat för studenter och andra.


Tre klassiska sätt att dra ner på matkostnaderna
3 maj 2008, 19:34
Filed under: Tips | Etiketter:

Dessa tre tips är klassiska av det enkla skälet att de i stort sett alltid funkar.

  • Planera vad du ska äta under veckan, och veckohandla om det går. Vet du redan på väg hem från skolan/jobbet vad du ska laga till middag och att ingredienserna finns hemma slipper du falla för dyr färdig-/snabbmat. Om du försöker handla bara en eller ett par gånger i veckan blir du inte lika ofta frestad av saker du inte behöver i affären.
  • Storkok. Laga extra mycket mat och frys in i portionsförpackningar, så är det lätt att ta ut och tina och värma när du inte orkar laga mat, har slut på pengar eller behöver en lunchlåda. Nästan all mat går att frysa – soppor och grytor blir nästan bättre av att lagras ett tag.
  • Det mest klassiska tipset: handla inte hungrig. Vissa köper alldeles för mycket när de är hungriga, själv irrar jag mest omkring i butiken och glömmer viktiga saker som jag skulle handla, så jag måste gå tillbaka senare. 🙂
4 kommentarer so far
Lämna en kommentar

Åh, denna eviga plåga att handla på tom mage. Jag irrar omkring och glömmer saker jag förutsatt mig att köpa, samtidigt som jag köper helt irrationella saker som exempelvis en burk krossade tomater att användas till köttfärssås trots att jag inte ens har köttfärs hemma. Och så klart godis då…

Kommentar av E-S

bra tips:) tack! ha en fortsatt bra kväll:)

Kommentar av Molly

tips nummer ett : ät inte kött. Slutade äta kött hemma(inte vegeterian) för ett år sen o hyvlade matkostnaderna drastiskt. Koka egna bönor/linser är mycket billigare.

Kommentar av Karl

det bästa tipset alla gånger är ju att handla efter säsong och kolla kilopris!
tex lök/potatis/morötter/kål nästan alltid billigt kilopris (dessutom nyttigt och klimatsmart)
alla torkade bönor

saker att inte handla
allt kött (dyrt kilopris, dessutom onyttigt och inte bra för miljön)
nudlar (också ganska dyrt kilopris)

bra är kryddor då går det att variera grytan soppan i det oändliga!

Kommentar av skorpan




Kommentera

